روایت فرمانده ارتش از منصور سینما/ میتوان اسم این فیلم را «مصائب فرمانده» گذاشت
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۸۱۹
امیر سیدعبدالرحیم موسوی پس از تماشای فیلم "منصور" تأکید کرد که اگر قرار بود اسمی برای این فیلم بگذارم اسم "مصائب فرمانده" را میگذاشتم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر سیدعبدالرحیم موسوی با تقدیر از سازندگان فیلم سینمایی «منصور» گفت: به عنوان یک سرباز ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم به عنوان یک مخاطب به نظرم «منصور» فیلمی است که حال مخاطب را خوب میکند و ما امروز به این خوب شدن حال خیلی نیاز داریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: به تصویر کشیدن تلاشهای دوران دفاع مقدس کار خیلی سختی است نه تنها برای شهید ستاری بلکه برای بسیاری از شهدای ما، بسیاری از بزرگان ما کسانی که در دوران دفاع مقدس، در دوران دفاع از حرم، در دوران سازندگی، در همین دوران اخیر که برای این کشور و برای این انقلاب زحمت کشیدهاند و تلاش کردند؛ و ساختن یک فیلم یک ساعت و نیمه از زندگی این افراد کار بسیار مشکل و قابل تقدیری است.
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: شهید ستاری در تمام هشت سال دفاع مقدس هیچ دقیقهای را از دست نداد و نشان دادن این تلاش و مجاهدت هشت ساله در یک اثر سینمایی دو ساعته بسیار کار بزرگی است و شاید در یک سریال سی چهل قسمتی بتوان بخشها و فرازهایی مهم از زندگی شهید ستاری و امثال او را بتوان به نسل جدید نمایش داد.
* زاویه دید «منصور» ارزنده و قابل تقدیر است
امیر سیدعبدالرحیم موسوی همچنین با تقدیر از نوع پرداخت فیلم «منصور» به شهید ستاری خاطرنشان کرد: زاویه دیدی که فیلم «منصور» به آن نگاه کرده و راجع به شهید ستاری صحبت کرده موضوع بسیار ارزنده و ارزشمندی است که میتواند شهید ستاری و ستاریها را به نسل امروز و نسل آینده نشان بدهد.
* «منصور» یک شروع بسیار خوب برای نشان دادن شهید ستاریها است
وی تاکید کرد: با دیدن فیلم «منصور» به نسل امروز و نسل آینده میتوانیم بگوئیم که این کشور از چه عقبههایی برخوردار بوده و از چه سختیهایی گذشته و با پشت سر گذاشتن موانع امروز و موانعی که در آینده پیش راه ما خواهد بود چگونه میشود با اخلاص، تلاش و مبارزه با کسانی که خیلی وقتها علی الظاهر فکر میکنیم در جبهه خودی هستند اما خودآگاه یا ناخودآگاه در جبهه غریبه کار میکنند، دست و پنجه نرم کنیم تا بتوانیم به دنبال ایدهآلها، آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی باشیم.
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه بیان داشت: با در نظر گرفتن موارد بالا به نظرم فیلم «منصور» یک قدم و یک شروع خیلی خوبی است برای معرفی امثال شهید ستاری به جامعه و حتما لازم هست یک بار دیگر به عنوان یک سرباز از سازندگان این فیلم تشکر کنم.
* میتوان اسم «منصور» را «مصائب فرمانده» گذاشت
امیر موسوی با اشاره به تطبیقپذیری «منصور» با شخصیت واقعی شهید ستاری به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: وقتی فیلم را تماشا می کردم فکر میکردم به عنوان کسی که دستی در ساحت هنر ندارم، اگر قرار بود اسم بگذارم اسم «مصائب فرمانده» را میگذاشتم چرا که تقریبا همه فرماندهان ما چه در گذشته چه در امروز با چنین مصائبی مواجهاند.
* ساخت فیلم توسط یک ارگان سپاه برای ارتش جای تقدیر دارد
فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین با تقدیر از سازمان اوج برای ساخت فیلمی در ارتباط با ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از اتفاقات خوبی که افتاده این است که سازمان اوج که منتسب به سپاه است، فیلمی در مورد یک امیر ارتشی میسازد.
وی در خاتمه بیان داشت: ساخت فیلم توسط اوج برای یک فرمانده ارتش یکی از نقاط بسیار خوب و امیدآفرین است که این نوید را میدهد که این راه و این شروع بعد از این هم محکمتر، پربرکتتر، هماهنگتر و با ایدههای دو طرف ادامه پیدا کند. تا واقعا برای مردم ما معلوم شود که از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه و ارتش در کنار هم قرار گرفتند و تا امروز برادرانه در کنار هم بودهاند و این هم یک عرصه جدیدی است که این برادری و اخوت را سازمان اوج اینطوری نشان داد و بسیار اقدام مبارکی است.
فیلم سینمایی «منصور» با محوریت زندگی شهید ستاری و ساخت اولین جنگنده ایرانی به کارگردانی سیاوش سرمدی از چهارشنبه 19 اکران خود را در سینماها آغاز کرده و در حال نمایش در سینماهای سراسر کشور است که با استقبال مردم مواجه شده است.
اکران فیلم سینمایی "منصور" از فردا آغاز میشود+تیزرانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: اوج فیلم سینمای ایران اوج فیلم سینمای ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمانده ارتش شهید ستاری دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد
آیتالله جوادی آملی ۱۹ اردیبهشت ماه در درس اخلاق خود به شرح فرازی دیگر از نهجالبلاغه پرداخت که متن سخنان ایشان به شرح زیر است؛
حضرت امیر(ع) در تعبیر زیبایی فرمودند: الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا. دنیا قرارگاه نیست و قرارگاه، آخرت است که ما در آنجا ثابت میشویم و نه ساکن؛ لذا اگر میلیاردها سال هم آنجا باشیم خسته نمیشویم؛ خستگی برای ساکن است و نه ثابت؛ فرشتگان میلیاردها سال زنده هستند و خسته نشدهاند پس ما در آخرت به دارالقرار میرسیم و خسته هم نمیشویم گرچه با همین بدن خواهیم رفت. لذا فرشته مرگ ندا میدهد و میگوید هر چه جمع کنید از شما گرفته خواهد شد.
دنیا دار عبور است ولی برخی کودک ۸۰ و ۹۰ ساله هستند لذا در این سن هم فقط دائما این حرفها را میزنند که ما اینقدر راه میرفتیم و میخوردیم و افتخار به چیزهای بچهگانه میکنند. اینها در زمان حرکت کردهاند نه در مسائل دینی؛ فرمود برخی ابنای دنیا هستند و دنیای دار مقر نیست و دار ممر است. برخی خود را فروختهاند زیرا هر صحنهای پیش بیاید در آن حاضرند و خودفروشی کرده ولی عدهای در دنیا با خدا معامله کردهاند و بدن و حیات و جانشان را داده و شرف و انسانیت را خریدهاند و آزاد شدهاند؛ جهاد اکبر و اصغر کرده و با کوشش فراوان خود را خریدهاند. پس در همین سرزمین یک عده برده و یک عده هم آزاد میشوند.
حضرت امیر(ع) خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است گرچه همه از قرآن بهره میبرند؛ ولی ایشان فرمود که قرآن را باید مورد استنطاق قرار داد و من آن را به استنطاق در میآورم و من سخنگوی قرآن هستم. قرآن دنیا و مردم دنیا را معرفی و وظیفه انسانها را در دنیا معرفی کرده است؛ فرمود: این دنیا شامل کودکی، نوجوانی، جوانی، سالمندی و پیری است؛ شیخ بهایی فرمود وضع مردم در این ادوار تاریخی در سوره حدید بیان شده که فرموده است: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.
انسان یا کودک است و دنبال بازی، یا دنبال اشتغال و مراحل بعد تا پیری است که برای او «دارم دارم» مطرح است. پس دنیا از دوره کودکی تا پیری به این چند قسمت قابل تقسیم است؛ لعب و لهو؛ لعب، لعاب دهان است که هیچ کسی با سرگرمی و لعاب سیر نمیشود و با دست خالی برمیگردد. اگر تشنه بخواهد خود را با لعاب دهن سیراب کند فریب خورده است. خداوند در این آیه نتیجه گرفته است که این ادوار پنجگانه در نهایت متاع غرور و فریب است.
استعمار مورد پسند خداخداوند این دنیا که سراسر نور است و هر چیزی در زمین آیتی است تا ما را به الله برساند آفریده است و فرمود من شما را استعمار میکنم؛ استعمار هم دو نوع است یکی پلید و دیگری مطلوب؛ خداوند در سوره هود فرمود من شما را استعمار میکنم یعنی از شما میخواهم زمین را آباد کنید و از دل کوه، معدن بیرون بیاورید؛ من از شما میطلبم که سرزمین خود را آباد کنید. وَإِلَیٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ؛ ما همه نعمات را به شما دادهایم و همت کنید تا کشورتان آباد شود و نباید منتظر دیگران باشید؛ بنابراین آبادنی و عمارت فقط برای مساجد نیست بلکه فراوان میتوان «انما یعمر» را مورد استدلال قرار داد.
پس عدهای در همین دنیا خود را خریدند که خدا از آنان به عنوان شهدا و مجاهد و .. یاد کرده است؛ برخی در مورد پیامبر(ص) گفتهاند که نباید تعبیر رحلت در مورد ایشان به کار برود؛ در قرآن از شهدای جبهه به عنوان شهید یاد نشده است و از کسانی که مقتول در راه خدا هستند به عنوان شهید یاد شده است؛ شهید قرآنی، شاهد است و پیامبر هر امتی هم شاهد اعمال امت خود است پس پیامبر هم شهید امم و هم شهید بر همه شهدا و انبیاء است: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا؛ بنابراین اگر حضرت امیر تعبیر به شهید قرآنی کرده است مراد این نوع شهید است.
خدا از همه طلب کرده است که زمین را آباد کنیم و ابادانی زمین به این نیست که منتظر کسی باشیم؛ سفارش به اقتصاد مانند سفارش به راهپیمایی نیست بلکه نیازمند علم و فن و مدیریت است؛ فرمود بروید کار کنید ولی بعد از اینکه درس خواندید یا اینکه از افراد درس خوانده استفاده کنید. مرحوم صاحب وسائل در جلد ۱۷ صفحه ۴۰ و ۴۱ این روایت را نقل کرده است که از امام باقر(ع) از وجود امیرالمؤمنین نقل کرد که من وجد ماء و ترابا ثم ...؛ کسی که آب و خاک دارد و دست فقر به سوی دیگران دراز کند خدا او را از رحمتش دور میکند؛ اینکه انسان از متخصص استفاده نکند و متخصص تربیت نکند و بعد بگوییم کار کنید، نمیشود؛ اقتصاد از پیچیدهترین علوم است. فرمود کسی که آب و خاک دارد و فقیر است دور از رحمت خداست. پیامبر(ص) هم فرمودند اگر گفته شد یک ساعت دیگر قیامت خواهد شد و نهالی در دست شما هست؛ این نهال را بکار و بمیر؛ آیا این حرف، بوسیدنی نیست؟
اختلاسگران خود را برده دنیا قرار دادهاندبنابراین عدهای خود ر ا در دنیا خریدند و خدا از آنان به عنوان مقتول فی سبیل الله یاد میکند و اینها شهید هستند؛ در سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۱ فرمود: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. برخی خود را به دنیا میفروشند و خود را برده قرار میدهند و اختلاس میکنند.
البته گاهی کسی در عرصه قلم و کار فرهنگی تلاش میکند و او هم باید تا آخرین لحظه عمر دست از تلاش برندارد کما اینکه کسانی چون بوعلی سینا اینطور بودند. ما در اسلام شخصیتهایی داشتیم که نه استاد داشت و نه شاگردی در حد خودش متولد شد حتی بهمنیار هم که انسان فحلی است در سطح او نبود. ابوریحان بیرونی وصیت کرد وقتی من ُمردم با برادههای تراشیده شده نِی که با آن کتاب مینوشتم آب گرم کنید و مرا غسل دهید زیرا حاصل یک عمر قلمزدن من است؛ ما چنین عالمانی داشتیم و کتب گذشته به وسیله این افراد حفظ شده است و نوشته شده است.
خدا تاکید فرمود کسانی که با من معامله کردند خود را خریدند و آزاد کردند و این کم مقامی نیست که خدا بفرماید: هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ ۚ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛ خدا و ملائکه صلوات میفرستند نه صلوات افراد عادی مانند ما؛ پس ما و مسئولان نه باید راه کسی را ببندیم و نه بیراهه برویم؛ فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد زیرا خود انسان گرفتار میشود. دین اسلام حتی فریب یک حیوان را جایز نمیداند و پیامبر(ص) وقتی فردی میخواست اسبش را فریب دهد او را نهی کرد. برخی تعابیر در مورد حیوانات وجود دارد حالا میشود ملتی را با دروغ، فریب دهیم؟
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)