به بهانه پخش فیلم سینمایی «منصور» از تلویزیون ایران پر است از عاشقان، این گنجهای بیشمار
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۹۰۸۹
«منصور» اولین فیلم بلند سینمایی سیاوش سرمدی است که در کارنامه اش ساخت مستندهای «ادواردو»، «معتاد به نفت» و «تهران تقاطع سئول» دیده میشود. سرمدی در این فیلم به بخشی از زندگی یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، شهید تیمسار منصور ستاری است؛ خصوصا در دورهای از جنگ عراق علیه ایران و زمانی که مشکلات عدیدهای به دلیل کمبود امکانات نظامی در نیروی هوایی وجود داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تیمسار ستاری برای حل مشکلات، ساخت قطعات لازم و در نهایت طراحی یک هواپیمای حنگنده را میدهد. گرچه در قدم اول، شکست می خورد، در ادامه جنگنده «آذرخش» و نسلهای بعدی ان «صاعقه 1»، «صاعقه 2» و... محصول تلاش مهندسان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی میشود.
سیاوش سرمدی در پرداخت شخصیت تیمسار ستاری افت و خیزها، مخالفتها و حتی دشمنیها علیه تلاش ستاری و تیمش را به تصویر کشیده و تصویری از این فرمانده ارتشی ارائه داده که در عین اقتدار، با همکارانش صمیمی است، و مهمتر از همه دلسوز و وطنپرست است.
در تصاویر اندکی که از زندگی شخصی تیمسار ستاری دیده میشود نیز چهره یک مرد مقتدر خانوادهدوست را ساخته است و تلاش کرده او را باورپذیر کند و میکند.
حتما میتوان از خیلی نکات مثبت دیگر از جمله کارگردانی، فیلمنامه درست، و همه نکات فنی فیلم صحبت کرد، اما این یادداشت بیشتر از آنکه نقد فیلم «منصور» باشد، دوست دارد به فرامتن این فیلم بپردازد، فرامتنی که قطعا در این روزگار سراسر سختی بیشتر به آن احتیاج داریم و باید بیشتر به آن توجه کنیم.
«منصور» علاوه بر اینکه بر یکی از موضوعات کمتر کار شده در سینمای ایران، یعنی نیروی هوایی ارتش در زمان جنگ دست گذاشته، شخصیتی را انتخاب کرده که ویژگیهای او نیاز همیشگی هر جامعهای در هر مقطع زمانی است. قطعا شهید ستاری یک قهرمان ملی است، قهرمانی که در زمان فعالیت با انواع مشکلات مبارزه کرد و در نهایت به پیروزی رسید.
این همان چیزی است که امروز در جنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور به آن نیازمندیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران امروز در جنگ سختی زیست می کند، شرایط اقتصادی بیش از وجوه دیگر زندگی را بر همه اقشار جامعه سخت کرده است، جنگی که باید با تدبیر و اندیشه درست و خصوصا در راستای ارتقای وضعیت معیشت مردم و در حفظ منافع ملی کشور باشد و این امر نیازمند یک غیرت ملی است.
این غیرت ملی نیازمند قهرمانانی است که چهره معاندان در لباس و جایگاه دوست را درست تشخیص بدهند؛ کسانی که از ریسک کردن برای ارتقای وضعیت که نتیجه آن به نفع یک ملت است، نترسند؛ مدیران مقتدری که پس گردن مدیر زیردستش وقتی وظیفه خود را درست انجام نمیدهد، بگیرد و او را مواخذه کند؛ مسوولان توانمندی که وقتی دوستان معاند پوست موز زیر پایشان میاندازند، با سربلندی عبور کنند؛ فرماندههانی که بر سر سفره غذای سربازانش بنشینند و از تفاوت غذای آنها با افسران گلایه کنند و...
یکی از راههای تحریک و تقویت غیرت ملی در آحاد یک جامعه، ساخت آثار هنری خصوصا آثار سینمایی و تلویزیونی (به دلیل دسترسی راحت و مخاطب عموما گستردهتر آن) است. شاید در یادداشتهای قبلی درباره رویکردهای موثر از ساخت اثر هنری با هدف تاثیر بر مخاطب نوشته باشم، رویکردی که از آن در جامعهشناسی هنر به عنوان رویکرد «شکلدهی» یاد میشود. رویکردی که معتقد است آثار هنری میتوانند ایدههایی در ذهن مخاطب ایجاد کنند. گرچه این نظریه ابتدا در مخالفت با فیلمهای خشن طرح شد، یکی از بهترین نظریهها برای اعمال سیاستهای خرد و کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
مضمون همه این سیاستها میتواند یک شخصیت واقعی از دل جامعه و تاریخ آن جامعه باشد، شخصیتهایی در گذشته و امروز این کشور برگهای زرین تاریخ را برپار کرده اند و شناساندن آنها به مخاطب امروز که یکی، دانشآموز است و دیگری، دانشجو و مسوول و فرمانده و رئیس و کارگر و... همه این افراد میتوانند مخاطب مستقیم آن اثر هنری باشند و نتیجه آن باشد که هر کس در هر جایی که هست میتواند و باید یک قدم موثر برای ارتقای وضعیت خود که قطعا منجر به ارتقای وضعیت دیگران میشود، بردارد.
رویکرد شکلدهی در ارتباط مستقیم با رویکرد «بازتاب» است که آن نیز معتقد است آثار هنری، آئینه جامعه است و این یعنی آثار هنری امکان شناخت جامعهای را که آن اثر هنری در آن ساخته شده، فراهم میکنند. از همین نظریه می توان بهره برد و زندگی های انسانهایی را به تصویر کشید که شناختن آنها و به کار گرفتن راهکارها و تدابیرشان در زندگی فردی و اجتماعی (زندگی خصوصی و زندگی حرفهای)، شرط لازم و کافی برای ادامه راه پرسنگلاخ آینده است.
فیلم «منصور» فقط بخشی از زندگی یک قهرمان ملی را به تصویر نکشید، «منصور» میتواند و باید الگوی ساخت آثار دیگر درباره شخصیتهای مهم خصوصا شخصیتهای مهم تاریخ معاصر باشد، چرا که مخاطب با آن احساس نزدیکی بیشتری میکند، اتفاقهایی در فیلم میبیند که در زندگی واقعی دیده و آنها را میشناسد، افرادی را در لباس و جایگاه امروز میبیند و تصور نمیکند که هر آنچه بوده در تاریخ بوده پس قطعا تاثیر بیشتری از آن میگیرد البته که همین انسانهای موثر امروز، از تاریخ و گذشته و پیشنشیان درس فداکاری و تلاش و ایثار و وطنپرستی گرفتهاند.
منبع: الف
کلیدواژه: ارتقای وضعیت نیروی هوایی آثار هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پناهیان: برخی متأسفانه نگاه سخیفی به حجاب دارند
استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی متأسفانه نگاه سخیفی به حجاب دارند و حجاب را مسأله عقیدتی میدانند و میگویند هر کسی عقیده خود را دارد درحالیکه حجاب بیش از این که عقیدتی باشد انسانی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان در اجتماع دختران دانشجو که عصر امروز در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه ما در جهان دو مکتب، فرهنگ و تمدن داریم که در مقابل هم ایستادهاند، اظهار داشت: یک فرهنگ مبتنی بر دشمنی انسانها با هم است که نماد آن غرب است که در حال نفرتپراکنی و جنگ در جهان است و یک مکتب هم مبتنی بر محبت است و نماد آن اسلام نابی است که ما دنبال آن هستیم.
وی با بیان اینکه امام باقر (ع) فرمودند دین چیزی جز محبت نیست، گفت: شما در حرم حضرت معصومه (س) در محضر یکی از جلوههای محبت دین هستید که بهعنوان یک دختر مجرد از خاندان اهلبیت (ع) محل رجوع علما و بزرگان دینی و اظهار تواضع و محبت است.
استاد حوزه و دانشگاه محوریت حضرت معصومه (س) را شاید بهخاطر این دانست که یک زن بیش از یک مرد استعداد این را دارد که پیام و ماهیت این دین را منتقل کند، افزود: فرق ما با فرهنگ غرب این است که ما طرفدار زندگی با محبت هستیم؛ ولی آنها برای فرار از محبت از اصطلاحاتی بهظاهر معقول مانند حقوق بشر، قانون و بروکراسی استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه مارکس بهعنوان یکی از اندیشمندان و پایهگذاران تمدن غربی معتقد بود که انسانها اساساً با هم دشمن هستند و برای این که بتوانند در کنار هم باشند باید قانون نوشته شود، افزود: طرح اسلام زندگی مبتنی بر محبت است و جمهوری اسلامی زمانی اسلامی به معنای حقیقی خواهد شد که از قوانین خود بکاهد و زندگی مردم را بر اساس محبت بیشازپیش سامان دهد.
پناهیان با تأکید بر اینکه دختران بهتر میتوانند حامل پیام دین به جامعه باشند، تصریح کرد: هیچ دختری حاضر نیست تن به زندگی دهد که در آن قانون و مسائل و حقوقی بخواهد جای محبت را بگیرد و او را به خوشبختی برساند؛ حقوق و قانون برای زندگی اجتماعی لازم است ولی زندگی مبتنی بر محبت بر زندگی بر مبنای قانون ترجیح دارد.
وی با بیان اینکه وقتی از جایگاه محبت به قانونپرستی یورش میبریم در حقیقت از موضع محبت به زندگی توأم با هرزگی یورش میبریم، گفت: هرزگی ریشه محبت را از بین میبرد و به همین خاطر اسلام با آن مخالف است؛ اینکه حجاب در دین اهمیت دارد و برای دشمنان نیز اهمیت تمدنی پیدا کرده بهخاطر این است که حجاب مظهر محبت و دشمن هرزگی است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما هیچ ابزار دیگری جز حجاب نداریم که نشاندهنده جاری بودن محبت در جامعه و مخالف هرزگی باشد، افزود: برخی متأسفانه نگاه سخیفی به حجاب دارند و حجاب را مسأله عقیدتی میدانند و میگویند هر کسی عقیده خود را دارد درحالیکه حجاب بیش از این که عقیدتی باشد انسانی است.
وی با بیان اینکه تمام پیامهای دینی ما انسانی هستند، گفت: مدافع حجاب مدافع تمدن مبتنی بر محبت است و یکی از لوازم زندگی با محبت نماز است؛ زیرا کسی که بهاندازه یک نماز نتواند خودداری کند دلش هم هرزه خواهد شد.
پناهیان فلسفه تمام احکام دین را محبت دانست و تصریح کرد: اگر به محبت امیرالمؤمنین (ع) نرسیده باشیم نمازخواندن و قرآن خواندنمان هم قبول نیست؛ امام صادق (ع) میفرمایند اگر به محبت امامزمان خود نرسیده باشید حجتان هم قبول نیست.
وی با تأکید بر اینکه جهان آینده جهان ما و طرفداران محبت در روابط اجتماعی است، گفت: صهیونیست جهانی و کشتار کودکان و زنان در غزه نتیجه هرزگی است که غرب برای انسانها تجویز کرده است و این حرکتهایی که در دانشگاههای آمریکا و اروپا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به راه افتاده به قیام علیه هرزگی ختم خواهد شد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حکومت امام زمان با همین محبتی که امروز شما را به حرم حضرت معصومه (س) کشانده است اداره میشود و این با حکومتی که بخواهد با زور و قانون اداره شود فرق دارد، افزود: حکومت اسلامی به دنبال کشاندن جامعه جهانی به جایی است که ددمنشیها در آن نباشد.
وی با بیان اینکه غزه نتیجه بی رحمی است که در فرهنگ غرب در روابط بین زن و مرد پذیرفته و تبدیل به عرف شده است، اظهار داشت: ما به عدم تعهد و عدم احساس مسئولیتی که در روابط غربی وجود دارد هرزگی میگوییم و همین قانونگرایی که در خانوادههای غربی ایجاد شده است جامعه را به ددمنشی سیاسی میکشاند.
پناهیان با بیان اینکه ما هر شعاری که دادهایم برگرفته از مبانی الهی بوده و جهان از ما تبعیت کرده است، گفت: ما حاملان پیام خدا به جهانیان هستیم و پیام خدا در نزد جهانیان پذیرفته شده است.
وی با بیان اینکه یک زن وجودش از محبت است و باید به تئوریزه کردن محبت در حیات فردی و اجتماعی بپردازد، عنوان کرد: وقتی در روابط فردی و اجتماعی یک جامعه محبت تئوریزه شود نتیجه آن میشود همین دین زیبا که نمادش یک دختر است که بزرگترین حرم را در میان امامزادگان دارد.
انتهای پیام/